Sunday, October 31, 2010

SePeRTi BuLaN DiMaKaN RaHu - MeMeLuK KeKaSiH DeNGaN aSYiK SeKaLi


Salam... setelah sekian lame xmeng 'update' blog ni.. Pemandangan sekitar laman facebook memanggil-manggil saya untuk menulis entry ni.. Peribahasa kali ini adalah "seperti bulan dimakan rahu". Mungkin ramai yang tak pernah dengar peribahasa ni.. Sama-samalah kita berkongsi.. rahu adalah sejenis ular naga yang dipercayai menyebabkan gerhana bulan (matahari).. dan peribahasa ni membawa maksud memeluk kekasih dengan asyik sekali..

Di zaman teknologi ini, hampir setiap org ada facebook dan hampir setiap masa ber'facebook'. Termasuklah saye... Semakin hari, semakin berleluasa 'profile pic' yang 'seperti bulan dimakan rahu'.. rahu pun tak makan bulan camtu.. i'm not the perfect person.. sy pun bukan bagus sgt untuk memberi ceramah tentang ni.. sy hanyalah insan hina yang ingin berkongsi pengetahuan dan saling menyedarkan..

Saya tak mahu menulis dengan lebih mendalam tentang posing2 maut pasangan kekasih di fb.. but, ape yg sy ingin kongsikan adalah tentang 'aib'. Setiap orang pernah melakukan dosa. ada orang yang insaf, ada orang yg bangga dengan dosa. ingin sy kongsikan :

Diriwayatkan dari Abu Hurairah RA ia berkata, “Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Seluruh umatku akan diampuni dosa-dosa kecuali orang-orang yang terang-terangan (berbuat dosa). Di antara orang-orang yang terang-terangan berbuat dosa adalah seseorang yang pada waktu malam berbuat dosa, kemudian di waktu pagi ia menceritakan kepada manusia dosa yang dia lakukan semalam, padahal Allah telah menutupi aibnya. Ia berkata, “Wahai fulan, semalam aku berbuat ini dan itu”. Sebenarnya pada waktu malam Tuhannya telah menutupi perbuatannya itu, tetapi justru pagi harinya ia membuka aibnya sendiri yang telah ditutupi oleh Allah.” (Muttafaqun ‘alaih HR Bukhari dan Muslim).

Lihat, mungkin ramai tak tahu apa yang anda berdua lakukan.. Tapi anda sendiri yang menyebarkan.. Allah s.w.t. sendiri menutup aib anda.. dan anda? membuka seluas-luasnya.. Mengapa mesti diletakkan gambar-gambar "seperti bulan dimakan rahu" untuk tatapan umum? dimanakah letaknya malu anda? jika tidak pada orang lain, malulah pada diri sendiri.. Setiap insan tidak sempurna.. Dan mungkin anda anggap itu anda.. tapi cukuplah sekadar tidak mempamerkan gambar-gambar itu, adakah begitu susah? aib untuk ditutup bukan dicanang.. kita tak bercakap tentang aib orang lain.. tapi aib sendiri..

Fikirkanlah.. aib anda hak anda.. bukan orang lain canangkan, tapi anda sendiri dengan bangga mencanangkan aib sendiri yang telah ditutup Allah.. Sama-sama kita berkongsi.. sekian..

No comments:

Post a Comment