Sunday, October 31, 2010

TSuNaMi PTSL - SePeRTi eNau DaLaM BeLuKaR, MeLePaSKaN PuCuK MaSiNG-MaSiNG


Salam.. sepanjang musim 'exam' ni.. sy sentiase di tempat 'feveret' sy iaitu 'library'.. i really love to be in library.. tp ape yang paling menyedihkan sy adalah sikap pengunjung library yang 'seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing'. Maksudnya mementingkan diri sendiri dan tidak menghiraukan orang lain. Mengapa saye berkata begini?

Sebaik sahaja saya menjejakkan kaki ke ptsl pagi tadi, ho! terkejut saya melihat 'tsunami' di depan ptsl.. tsunami?? tsunami sampah.. sampah bertaburan di depan ptsl.. sangat menyakitkan mata.. niat di hati nk tolong kutipkan,kemaskan sapukan.. tapi terlalu banyak.. Mengapa ye jadi begitu? persoalan dan perdebatan sy dan sahabat sy, salah ptsl yg tidak memperbanyakkan tong sampah atau salah pengunjung yang bersikap 'seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing' ??

sy tgk kat dpn ptsl ni tong sampah ade 3 sekurng-kurangnya yang dipenuhi dengan sampah membuak-buak.. ianya hanya berlaku di waktu 'exam'.. Bagi saya, ini adalah silap pengunjung sendiri.. sampah kita, tanggungjawab kita.. Telah banyak wujudnya kempen-kempen menjaga kebersihan.. tapi mahasiswa pemangkin negara pun tidak mengamalkannya.. alasan? tak cukup tong sampah.. apa salahnya bawa balik sampah itu dan buang di tong sampah lain? dari begitu mementingkan diri terus membuang sehingga membuak dan menyebabkan ianya menyemakkan mata memandang?

Kesimpulannya, marilah kita bersama-sama mengambil tanggungjawab masing-masing menjaga kebersihan.. janganlah menjadi 'seperti enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing'.. Kebersihan tanggungjawab bersama.. sekian..

No comments:

Post a Comment