Thursday, June 24, 2010

BaTu aPi dan DuRi DaLaM DaGiNG

okies.. kali ni sy nak menulis tentang simpulan bahasa yang seringkali digunakan iaitu "batu api". Baru-baru ini kita dihebohkan dengan pelajar UKM yang mengutuk pelajar UITM.. Bukan itu sahaja.. malah banyak lagi kes-kes yang seumpamanya.. Zaman kini penuh dengan teknologi.. dan remaja melayu menggunakan sepenuhnya..

Tapi apa yang menyedihkan adalah apabila mereka menggunakan medium ini untuk menjadi batu api.. Benda yang kecil dibesar-besarkan sehingga membuat group, mengambil gambar dan menjatuhkan aib orang lain sehingga satu malaysia tahu.. Ya, memang si pesalah ini salah.. tapi bukan itu caranya.. Apa salahnya jika kita menasihatinya secara peribadi.. ingatlah selalu :

Imam Syafi’i berkata:

مَنْ وَعَظَ أَخَاهُ سِرًّا فَقَدْ نَصَحَهُ وَزَانَهُ، وَمَنْ وَعَظَهُ عَلاَنِيَّةً فَقَدْ فَضَحَهُ وَشَانَهُ

“Siapa yang memberi mauizhah kepada saudara secara rahsia, maka ia telah menasihati dan memperbaikinya, dan siapa yang memberi mauizhah secara terbuka, bererti ia telah membuka aibnya dan memperburukkannya”


Allah swt berfirman:

إِنَّ الَّذِيْنَ يُحِبُّوْنَ أَنْ تَشِيْعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِيْنَ آمَنُوْا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيْمٌ فِي الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ وَاللهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ

“Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar perbuatan yang amat keji itu tersiar di kalangan orang-orang yang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan di akhirat. Dan Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui” (An-Nur:19).

Saya tidak mahu mengulas panjang kerana masing-masing tahu berfikir.. renung-renungkanlah.. betulkan niat masing-masing.. jangan begitu asyik membuka aib orang dan mencari kesalahan orang sehingga tidak sedar diri sedang melakukan dosa.. Kita hidup sebagai satu rumpun, satu bangsa.. Sama-samalah kita nasihat-menasihati anak bangsa kita sendiri.. Jgn sesekali menjadi seperti "duri dalam daging" dengan cara menjadi "batu api" sesama kita.. Fikir-fikirkanlah.


No comments:

Post a Comment