Wednesday, June 23, 2010

KeRaNa NiLa SeTiTiK RoSaK SuSu SeBeLaNGa


Salam~ Peribahasa yang ingin saya bincangkan hari ini adalah " Kerana nila setitik rosak susu sebelanga ". Keratan-keratan akhbar akhir-akhir ini menarik minat saya untuk membincangkan peribahasa ini. Setiap pagi, buka je apa-apa surat khabar, berita yang wajib ada, MAYAT BAYI DIJUMPAI DI ....... DITANGKAP KHALWAT.. MEMBUNUH SAUDARA KANDUNG SENDIRI.. dan seupamanya..

Apa yang menyedihkan adalah kebanyakan daripada pesalah-pesalah tersebut adalah MELAYU. Melayu yang cukup terkenal dengan budi pekertinya dan adat santunnya. Namun, apa yang telah terjadi? salah siapa? Dek kerana segelintir yang melakukan perkara sebegini, ramai yang telah berprasangka buruk dengan melayu. Sehinggakan wujud fakta-fakta stereotaip.. Asalkan ada kes buang bayi, orang kata "melayulah tu".. tiada lain yang keluar dari mulut mereka.. Asal nampak gadis bertudung.. orang kata " Tudung je labuh, entah2 perut memboyot.. tulah anak melayu sekarang". Kerana nila setitik rosak susu sebelanga..

Yang membuatnya segelintir, tapi semua melayu telah dilabel begitu.. Salah merekakah yang melabelkan kita sebegitu? Bagi saya tidak.. Salah kita sendiri yang begitu mementingkan diri sendiri dan tidak mengambil kisah apa yang berlaku disekeliling.. Nampak remaja berkeliaran di tengah malam, tiada siapa yang menegur.. Alasan? "Bukan anak aku, dorang ade mak bapak, pandai2lah jage anak sendiri" Kalau masing-masing mengharapkan yang lain, siapa yang akan bertindak?

Jika semua terus bersikap sebegini makin rosaklah anak melayu yang terus bebas tanpa pengawasan masyarakat sekitar. Maka, janganlah "kerana nila setitik, rosak susu sebelanga". Marilah kita bersama-sama mainkan peranan masing-masing bagi membangkitkan dan melahirkan anak melayu yang berjaya menjadi seorang manusia.

No comments:

Post a Comment